مشاوره روانشناسی/ مشاوره رایگان اینترنتی
مرجع مشاوره روانشناسی و "مشاوره رایگان "اینترنتی و تلفنی و انلاین
 
تاريخ : یکشنبه 17 بهمن1389

اضطراب صحبت كردن در برابر جمع

 

  يكي از شايع ترين ترس‌هاي بزرگسالان، اضطراب صحبت كردن در جمع است. در حالي كه درجاتي از اضطراب، جز دربرابر جمع، طبيعي صحبت كردن در جمع، حضور و يا هرگونه اجرا در برابر جمع طبيعي و مورد انتظار تلقي مي‌شود؛ عده‌اي چنان مضطرب مي‌شوند كه توانايي كنش‌وري آنها مختل مي‌شود.

نشانه‌ها و اثرات

روشهاي چندي وجود دارد كه اضطراب اجتماعي يا عملكرد، فعاليت‌هاي شخص را محدود و در زندگي روزانه‌اش دخالت مي‌كند. افرادي كه دورة حاد اضطراب عملكرد را طي مي كنند، ممكن است احساس انزوا كنند، زيرا آنها از مهماني‌ها يا گردهمايي‌هاي اجتماعي مي‌پرهيزند؛ چه بسا آنها از ثبت نام در كلاس‌هاي معيني خودداري ورزند، زيرا آن دروس مستلزم مشاركت در كلاس و صحبت كردن است؛ يا ممكن است از مشاغل معيني بپرهيزند يا حتي فرصت‌ها ونيز ارتقاي شغلي رابه خاطر تماس‌هاي عمومي يا صحبت كردن در جمع، از دست بدهند.

نشانه‌هاي اضطراب عملكرد از فردي به فرد ديگر فرق دارد. تقريبا هركس نگران است مبادا در نظرديگران سراسيمه، كودن و بي خرد جلوه كند. به هنگام مواجهه با موقعيت‌هاي ترسناك، خواه مهماني و خواه شركت در بحث‌هاي كلاسي، اغلب مردم نشانه‌هاي جسماني همراه با اضطراب را تجربه مي‌كنند. اين نشانه‌ها مشتمل‌اند بر: لرزش، تعريق، دستان عرق كرده، افزايش ضربان قلب، كوتاهي تنفس، تنش عضلات، سرخ شدن يا گيجي، از دست دادن رشته افكار، ناراحتي گوارشي، صداي لرزان و سرگيجه.

منابع

خبر خوب اين است كه مي توان به مبتلايان به اضطراب عملكرد ياري رساند. توفيق اجتماعي، تحصيلي و شغلي به طور فزاينده‌اي توانايي برقراري ارتباط كارآمد مي‌طلبد؛ افراد مضطرب از موقعيت‌هاي لذت‌بخش دوري مي جويند.

بسته به نيازها و هدف‌هاي فردي، شكل كمك به مبتلايان اضطراب عملكرد تفاوت دارد. با اين حال، تقريبا همه مداخلات در برخي ويژگي‌ها مشتركند: اول آن كه الگوي اجتناب به تدريج شكسته مي‌شود تا فرد بتواند با موقعيت ترسناك به آرامي و نظامدار مواجه شود. اين بدان معنا نيست كه شخص مبتلا به اضطراب صحبت در جمع، بي درنگ سخنراني بلندي در جمع ارائه مي‌دهد، بلكه مواجهه با موقعيت‌هاي ترسناك، به نحوي برنامه‌ريزي شده و تدريجي صورت مي‌گيرد. مثلا، ممكن است از شخص مبتلا به اضطراب صحبت كردن در جمع بخواهند كه پرسش كوتاهي در كلاس مطرح كند و به تدريج به سمت تكاليف چالش انگيزتري سوق داده مي‌شوند، ماننداظهار نظر در بحث‌هاي گروهي يا داوطلب شدن براي پاسخ گفتن به پرسشي. به موازات اين عمل، به فرد روشهايي آموزش داده مي شود تا جنبه‌هاي جسماني، رواني يا شناختي اضطراب را مهار كند. روش اخير، استفاده از راهبردهايي مانند فن مديريت استرس، تمرين آرميدگي، تجسم، با خود صحبت كردن و بازسازي شناختي را دربر مي‌گيرد.

كمك خواهي

اگر شما از صحبت كردن در جمع يا ديگر اشكال عملكرد دچار اضطراب مي شويد و مايليد اطلاعات بيشتري از روش هاي غلبه بر ترس واجتناب بياموزيد ، صحبت كردن با متخصصان مجرب در زمينه بهداشت رواني ، مي تواند در درك مشكلات همراه با اضطراب و غلبه بر ترس‌هايتان به شما ياري رساند. اين مراكز محرم اسرار شما هستند و با ارائه خدمات رايگان در ساعات و روزهاي مشخصي آماده ارائه خدمات به دانشجويان هستند.

مترجم :زينب اثباتي



ارسال توسط موسوی ارشد مشاوره *خ شاملو ارشد بالینی

اسلايدر